Este es el blog del grupo de trabajo de la Unidad de Neurobiología Aplicada (UNA, CEMIC-CONICET), que trabaja en el área de pobreza infantil y desarrollo cognitivo. Además de encontrar material sobre el trabajo del grupo, el visitante tendrá oportunidad de interactuar con sus integrantes, acceder a información y comentar las entradas sobre los diferentes temas asociados al área de investigación.

This is the blog of a research group in the Unit of Applied Neurobiology (UNA, CEMIC-CONICET), who works in the area of child poverty and cognitive development. In addition to finding material on the group's research work, visitors will also have the opportunity to interact with its members, have access to information, and comment on entries on various topics related to the research in the area of interest.

Neurociencia y Educación: Conferencia de IMBES / Neuroscience and Education: IMBES Conference

La misión de IMBES (International Mind, Brain and Education Society) es facilitar los esfuerzos de colaboración intercultural en Biología, Educación y las Ciencias Cognitivas y del Desarrollo. El fundamento de tal esfuerzo descansa en la noción de que la ciencia y la práctica educativa se enriquecen mutuamente de la interacción bidireccional. Por una parte, la investigación contribuye a la construcción de conocimientos con potencial implicancia para la educación: y por otra, la práctica educativa puede contribuir a definir áreas y temas de investigación y en consecuencia, al perfeccionamiento de las hipótesis de estudio. IMBES invita a investigadores
y profesionales de todos los niveles de la educación, para explorar las preguntas y las soluciones propuestas que surgen de la intersección de la mente, el cerebro y la Educación. En tal contexto, busca crear ambientes de discusión crítica donde las ideas de todos los participantes son bienvenidas, para lo cual fomenta mejorar el estado de conocimiento y el diálogo entre las disciplinas mencionadas (ver la publicación Mind, Brain and Education); y crear y desarrollar recursos para investigadores, profesionales, políticos y el público en general.

La próxima semana, entre el 2 y el 4 de Junio de 2011, tendrá lugar en la ciudad de San Diego (USA), la tercera conferencia bianual de la sociedad. Además de un curso corto opcional dos sesiones de póster, su programa incluye las siguientes actividades centrales:

Conferencias

(1) Helen Neville: Experiential, Genetic and Epigenetic Effects on Human Neurocognitive Development

(2) Hal Pashler: Testing and Spacing Effects: Improving the Efficiency of Learning


(3) Elsbeth Stern: Capable learners: characteristics and needs of the upper 15%


(4) Bruce McCandliss: Selective Attention as a Bridge between Education and Neuroscience: How differences in instruction change the brain circuitry involved in learning to read.


Simposios


(1) The Right Reading Brain: What have we learned about the role of the right hemisphere in language and reading development? (Tami Katzir and Mary Helen Immordino-Yang: Joanna A. Christodoulou, Rotem Lesham).


(2) Results from various cohort studies in the JST “Brain-Science & Education" Program (Hideaki Koizumi: Tokie Anme, Juko Ando, Hiroko Hagiwara).


(3) Hybrid Teacher-Researcher (HTR): A novel model nested within Research Schools to fuse research, practice and policy (Kurt Fischer: Vanessa Rodriguez, Rebecca Unterman, Allison Ohle, Ben Daley).


(4) Value Added? Explaining Individual Differences, Predicting Growth, Academic Achievement and Response to Intervention with Brain Imaging (Daniel Ansari: Kelley Barnes, Nadine Gaab, Fumiko Hoeft, Vinod Menon)


(5) Classroom Practice and Mind, Brain, and Education: Issues, Efforts, and Questions (David B. Daniel and Matthew Schneps)


(6) Playing with Space: Enhancing Spatial Thinking in Early Childhood for Later Academic Success (Kelly R. Fisher: Justin Harris, Shannon Pruden Dick, Katrina Ferrara)


(7) Translational Research at the Temporal Dynamics of Learning Center: Time is of the Essence (Terry Jernigan: Paula Tallal, Alex Khalil, Javier Movellan)


(8) Success in the Classroom: Symposium on Differentiated Instruction Including Problem Solving Perception, Emotional Intelligence, and Reading Strategies (Burnette Wolf Hamil: Olivia Hamil Penrod, Donna Carol Gainer, Peggy F. Hopper)

(9) Categorization and decision making under uncertainty: empirical studies with children (Laura Martignon: Jan Multmeier, Azzurra Ruggeri)

(10) Historical, Cognitive and Neural Dimensions of Mathematical Learning (Paul J. Eslinger: David A. Gamson, Hilary Knipe): (a) The Changing Cognitive Complexity of Elementary School Mathematics Textbooks 1890-2010; (b) Effects of Executive Function on Change in Math Achievement in 3rd and 4th Grades; (c) Neural Systems Mediating Mathematical Achievement.